31 dec. 2011

Nyårsafton & Nr 5

Hej, det är lördag och inte vilken lördag som helst... Nyårsafton 2011. Ett år som har gett mycket energi (stulit lite också). Härligt med IRONMAN, Kamprads donation, LW fastigheter fastighetsaffär och jag kan hålla på en stund, härliga besked och det ger energi. Det är mycket saker som bäddar för ett 2012 med stor framtidstro.

Ska vi bestämma att vi inte röker, skiter i snuset, tränar mer, tänker positivt, fångar dagen... ja helt enkelt ser till att vi har det bra och bryr oss om varandra 2012.  That´s a deal ?

Önskar er ALLA ett riktigt GOTT NYTT 2012 och en trevlig Nyårsafton.

- - -

Nu GÄST-bloggare nr 5 - Jag tycker veckan varit bra, mycket besök, god respons så det där med GÄST-bloggare blir det fler gånger... TACK till Er, hoppas det gett er någonting också.  Och alla fem ser positivt på 2012 - Det är gutt - Mycket GUTT




Vilken ära! Det var det första jag tänkte när Thomas frågade om jag ville vara en av hans gästbloggare. Typiskt Thomas att komma med nya och roliga grepp. Så det är klart att jag vill göra det!
För er som inte känner mig (har ju inte en aning om vilka som läser Thomas blogg, men jag är en av dem!) så heter jag Maria Sampson. De flesta av er som känner mig gör det nog i egenskap av centrumledare på Baronen Köpcenter här i Kalmar och det kommer också vara min utgångspunkt idag.
Jag är i skrivande stund 36 år (det är inte 2012 än!) och bor här i Kalmar tillsammans med min fantastiske make Joakim och våra två grabbar Måns, 5 år och Ebbe, 3 år. Det är en stor utmaning att ha familj, men oj vad roligt och lärorikt! Jag är född och uppvuxen i Helsingborg, men studierna förde mig hit och sen var det kärleken som fick mig att stanna kvar och det är något som jag är jätteglad för.
Under min andra föräldraledighet kom finanskrisen och min dåvarande arbetsplats och kontor lade ned. Dags att sondera marknaden alltså! Jag är marknadsförare i grund och botten, vilket också är det jag tycker är allra roligast att jobba med, men för er som är i branschen så vet ni att såna här jobb inte växer på träd här i kommunen om man säger så. Såg en notis om att Baronen letade efter en ny centrumledare och kände direkt att det var ett jobb som skulle passa mig som handsken!
När väl alla papper var inskickade gick det fort-det var mig de ville ha, MEN de ville inte anställa-jag fick lova att starta eget och bli konsult. Tja, det kan väl inte vara så svårt tänkte jag och startade en egen firma. Man ångrar ju bara det man inte gjorde säger de visa…
Det var så Marketing by Sampson föddes och jag blev egen företagare-häftig känsla det kan jag lova! Det är snart två år sedan och jag har inte ångrat mig en sekund, men det har varit en tuff resa och jag har jobbat hårt och mycket-både med mina uppdrag och med mig själv.
Jobbet som centrumledare är fortfarande väldigt roligt, utmanande och varierat. Precis som jag vill ha det! Ingen dag är den andra lik och oftast när jag summerar dagen så har jag inte gjort hälften av det jag planerat utan det har dykt upp andra saker. Huvudsyftet med mitt jobb är att locka gamla och nya kunder att komma till oss och shoppa. För att nå det målet jobbar jag med att marknadsföra köpcentret i olika media; TV-reklam, radio-reklam, annonser i printat media och på webben, vår hemsida och Facebook. Jag anordnar också en hel del event för att ge våra kunder ett mervärde.
En annan viktig del av mitt jobb är att hålla en öppen dialog med butikerna och fånga in synpunkter och andra signaler, hålla butikerna informerade om vad som är på G samt ”pyssla om” dem så att de trivs hos oss-nog så viktigt!
Thomas bad mig även att blicka lite framåt och det är ju extra spännande att göra det då vi just nu lever i en tid där media ständigt pumpar oss med världsoro och skickar signaler om att det kommer bli tuffa tider så ”håll i plånboken”. Rena rama vansinnet om ni frågar mig! Vi måste spendera för att landet ska funka så passa på att ta en tur på stan nu när det är REA-tider och allt! J Jag hoppas och tror att detta kommer stabiliseras under 2012.
Om vi tittar mer lokalt på marknaden i Kalmar så har det de senaste åren vuxit upp många fler handelsytor än vad vi har kundunderlag för så därför blir det ännu viktigare att vi lockar till oss kunder från andra orter. Detta är något som vi centrumledare från de olika handelsområdena jobbar med sedan några år tillbaka och här ser vi tydligt att vi tillsammans kan skapa ännu mera trafik till staden, vilket gynnar oss alla. Kalmar har ju blivit lite av en handelsstad och jag hoppas att vi under 2012 kan sätta det ännu mer på kartan genom att genomföra ännu flera gemensamma projekt.
På Baronen jobbar vi efter devisen att ge kunden det lilla extra, ge riktigt bra kundservice och gärna en upplevelse i form av ett kul event.
Slutligen vill jag säga tack för att du tog dig tid att läsa detta, tack till Thomas för att jag fick vara gäst här på din blogg och tack alla duktiga handlare som förgyller min vardag!
GOTT NYTT ÅR, önskar
Maria Sampson
Marketing by Sampson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar