22 jan. 2012

Svin !


Sicken lördag, vännen Håkan J och jag avreser 07.00 mot skogarna i djupa Småland, Allgunnen mellan Bäckebo och Blomstermåla är en enkel beskrivning... -2 och fuktigt, då VET VI att det blir kallt att jaga. För ska jakten bli lyckad ska du stå blixt stilla och vara riktigt tyst.... Stundtals frös jag så mycket idag så jag som så många gånger tidigare funderade på vad jag gör här.... sen hinner man inte mer än hem till brasan så kommer tankarna kring nästa jakt!

Två duktiga hundar ska jobba för jakt på Vildsvin! Jaktledaren (högste chef) och ansvarig för säkerheten, mycket viktigt då jakten bedrivs med klass 1 vapen. Kulor som går 2-3 km om det inte finns kulfång. Ja just det, jaktledarn meddelar att idag är det jakt på Vildsvin, Räv och Grävling. Det betyder att det är det ända vi får avlossa skott mot. Älg, Rådjur och Hare fredade idag!


Ett vägpass - välj att stå på marken eller sitta i tornet !

Efter ungefär en timma har vi skjutit sex (6) vildsvin och en räv
(den var mitt inslag idag).
Fantastiska hundar... imponerande att de vågar! Vildsvin är inte snälla i trängda lägen...

Jakt är ett svårt ämne, en del tycker inte om det vi gör, en del jublar då många djur förstör skog, är farliga i trafiken, äter upp trädgårdar...  Jag kan bara lova en sak utifrån MINA erfarenheter, vi jagar med ansvar, har tydliga regler, sker något tråkigt fullföljer vi med eftersök.

- - -


Måste kort berätta om veckan och mötet med UF (unga företagare) på IKEA. Blir så glad av att se de ungdomar som bara glänser i sina presentationer. Vilken härlig energi =)

Känns som de är färdiga för företag mycket tidigare i livscykeln.

- - -

Bra vecka, ljusare blir det, närmare semesterveckorna -Ja, det känns bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar