12 okt. 2011

Skitjakt !


Varit inne i djupa Småland på älgjakt. Lite lagom trött efter all frisk luft. När jag idag lämnade var det bara två kalvar skjutna... vi har fem vuxna + kalvar så visst hade vi hoppats på mer. Men tålamod är viktigt här också. Får lita på resten av gänget som jagar hela veckan.

Tänkte på det och har hört det förr i andra sammanhang - När man går på älgjakt ska man inte säga lycka till... utan ha nu en riktig skitjakt.

Inte en aning om varför men så säger seden som jag fått lära mig.



Vilket privilegium att vara i skogen, bo i skogen, komma bort från vardagen. Vi får leta efter kullar där mobil eller dator funkar. Rätt skönt att bara vara. Njuta av stunder med kaffe och ryggsäcken, luta sig mot trädet och kanske nicka till lite.  Stämningen är på topp och många bra storys har jag hört.


Här är kalvarna på väg in i slaktboden. Ska sen hänga några dygn så det blir riktigt bra.

Idag var KalmarPosten på plats och gjorde reportage om vår älgjakt, kommer nog nästa år inför älgjakten.

Nästa år tar jag hela veckan!

1 kommentar:

  1. det kanske är när du nickar till som älgarna smyger förbi... ;)

    SvaraRadera