30 dec. 2012

Vajande Palmer !

Först skulle jag vilja tacka för alla fina julkort som låg här vid ankomst - Inte varit bäst på att skicka...  stort TACK.
 
Sen tänkte jag REAGERA starkt på erfarenheter jag gjort med AIR FRANCE och flygplatsen charles de gaulle airport  - Frankrikes största flygplats... men det får vänta några dagar. Tur man är stark... och de som INTE tar för sig, fuskar, knuffas, skriker - är chanslösa!
 
 
 
- - -
 
 
TÄNK er att semestern består av kritvita stränder, vajande palmer, svängiga toner och du är där med det bästa du har - FAMILJEN. Ja, så kan man kort beskriva våra dagar i Tulum / Mexico. Ett rent Paradis.
 
 
Så lugnt, ingen shopping, inga disco, INGET tempo och jag har läst tre (3) böcker på 10 dagar. Minns jag inte när det skedde senast... kanske hann jag tre seriemagasin på en vecka för 30 år sedan.
 

 
Julafton och middag - häftig att sitta i ca 20 grader och inta en trerätters.
Var i stora drag enda tillfället då inte shorts o linne gällde!
 

 
Pelikaner i mängder (mycket fågel över lag) - en lite mindre art än jag sett tidigare.
En storfiskare som här drog med sig människan... män med fiskarnät av mindre slag badade med Pelikanen, för där den simmade fanns det sardiner och det är bästa betet om du vill ha stora fiskar på kroken.
 
 
 
 

 
Resans höjdare - att snorkla ihop med havssköldpaddor och stingrockor.
Har några bra tips som vi fick att förmedla om ni ska dit.
En av de största naturupplevelser jag haft... Tack för bra tips!
 
 

 
Vår vardag i Tulum !
 

 
Fantastiska människor på att hitta viloplatser - att ta det lugnt!
Det finns tid och så finns det MEXIKANSK TID! Här har vi definitivt lite att ta med oss... stress känner man inte av här!
 

 
Ja stranden var nog... två mil och så uppradade hotell, bungalows, restaurenger - alla med byggnader ca 20 meter från vattnet. Stränderna putsades varje morgon mellan 6-8 för att ge bästa intrycken. Vi som turister uppskattades mycket, det syns tydligt att de vet att vi tillför kapital vilket skapar utveckling och arbetstillfällen.
 
- - -
 
Ja, fanns det då inga problem - JO, som jag sagt innan så är längden på resan tuff. Har du otur får du en släng av magsjuka. Kan finnas någon gapig europe som ställer till lite scener.
 
Rekomenderar skarpt TULUM men åk dit snart för det byggs intensivt.
 
SKÖN semester men också SKÖNT att vara hemma.
Hur har ni haft det?
 
GOTT NYTT 2013 - Härliga utmaningar väntar på oss!
 
 

2 kommentarer:

  1. Ni verkar ha haft det jättebra. Ni är jättefina hela familjen. Gott nytt år /Åseda

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas! Jag har fått din blogg ifrån Christian Hulten. Vi jobbade tillsammans på Stena. Jag och min man ska resa till Tulum i december och vi skulle varit tacksamma om du kunde rekommendera något hotell? Har ni bokat allt innan eller på plats? / Tack, Yulia

    SvaraRadera