1 dec. 2012

Sydafrika !

En bra och intensiv vecka. Hänt mycket spännande men också något märkligt.
På lunch i veckan kom vi in på Afrika. Mitt huvud hade svårt att släppa samtalspunkten och kommer ihåg vår resa till Sydafrika 1997. Kommer lite om den längre ner..
 
Och så konstigt det kan bli - mitt huvud tänkte på den resan. Och på frukostmöte morgonen efter med Anders berättar han om sin resa till Sydafrika och Krugerparken. Han kom därifrån precis nu... !  Så konstigt... på 24 timmar blev det så mycket kring Afrika. Lite märkligt!



( vi landade i Krugerparken - 42 grader )


1997 ( Unionsåret) var vi i Sydafrika under tre veckor - en resa genom det företag vi då ägde. Fantastiskt och en av mina absolut höjdare i livet... starka minnen!
I Sydafrika lärde jag känna ( en ganska kort tid ) en kille från Landskrona, en ytlig kontakt med en rak person. Han sa så här: På min gravsten ska det stå GAME OVER... minns våra blickar, våra tankar, hur tänker han - men han funderade och ibland tror jag vi vi alla funderar... vad har hänt före oss och vad händer efter oss???  Game Over är hårda ord... MEN har han helt fel ??? Han tyckte livet var ett spel... Hoppas han lever och mår BRA!

I Krugerparken såg vi THE BIG FIVE ! Elefant, Lejon, Noshörning, Leopard och Vattenbuffel. En fantastisk resa som jag kan rekomendera er alla - Och igår gick jag igenom fotoalbumet - helt jäkla lyrisk... Just NU är känslan att jag ska dit igen...   http://en.wikipedia.org/wiki/Big_five_game

- - -

Rusade in hos frisören...  Vi snackade om hur fort tiden går... frisören och jag, vi kom in på döden av någon anledning ( ??? )  Då sa han, du har nog varit snäll och kanske blir en fågel i ditt nästa liv!!!  Märkligt, jag har i vissa stunder tänkt att jag skulle vilja bli en fågel som njuter i vindarna... kanske en vit örn i Australien - Självklart val! Ja - det är ibland inte helt självklart att allt är över när en människa dör... eller!?

- - -

Lyssnade på Daniel Kaplan - Riktigt bra föredrag... och en kille som berättar om både framgång och motgångar. Gillade tonen skarpt. Startat 30-40 olika företag! Pratade mycket om att VÅGA och att våga misslyckas.

Jag är som en Labrador, blir lätt fet, fäller mycket hår och är alltid glad blev en del av inledningen... eller som hans mormor sa 1990 - Skaffa dig ett riktigt jobb, bli doktor - Vem vill ha en ekonom om det blir krig!

En bra förmiddag med många krafter samlade och ALLA pratar om samverkan. Vi får passa oss lite.. ordet samverkan återkommer hela tiden som ord och tanke - Är viktigt att vi får till verkstad där SAMVERKAN SKER.

Tack för ett bra initiativ ALMI och här blev det samverkan i full skala - Många möten som leder till utveckling. Och som Daniel sa, i pausen händer det grejer... en företagare som sökte nya lokaler i Kalmar och jag bytte visitkort :)

- - -

På spåret har blivit för svårt - Lite synd... funnits en längtan efter det programmet men... känner jag mig chanslös och då blir det inte lika kul. Drog in Shanghai på 8 igår - får leva på det!

- - -

Sett inslaget från ENIRO oom snabbintervju på Larmtorget?? Söker du jobb? - Larmtorget Kalmar, onsdag 5 december kl 12 - 19. Gillar skarpt detta nya grepp! Annons i dagen Barometer!

- - -

SKÖN helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar