8 sep. 2011

INLÄGG !

I dagens tidning tog jag del av en insändare!!


http://www.barometern.se/reagera/lat-studenterna-festa-i-snurrom(2932023).gm


Jag är sällan eller aldrig på insändarsidan...  men denna  krävde ett inlägg / kommer kanske imorgon eller på lördag - vad vet jag!! Så här blev det !


Studenter bo och festa på Snurrom.


När jag tog del av dagens artikel är första känslan att vi backar livet 20-30 år. Ingen skön känsla.

Äntligen efter att så många personer jobbat hårt för att Kalmar ska finnas på kartan som en stad för upplevelser, boende, utbildning, idrott, shopping, events och kultur. Då föreslås att våra studenter ska bo och festa i Snurrom. Nej jag tror det är vi som bor i centrum som gjort ett aktivt val. När min familj tog beslut om att flytta till centrala Kalmar ingick det en massa saker i priset. Nattligt bus i form av bilrally, skrik och hejarop på din väg från eller till ett danshak, studenter som skriker ut sin lycka eller frustration, sirener från utryckningsfordon, här kan jag hålla på en stund. Allt detta fick vi på köpet i vårt val.

Nu när årets kull av studenter kommer till Kalmar ser jag den direkta motsatsen mot insändaren. Klart det ska ske i centrum, det är där vårt näringsliv har en stark representation med shopping, caféer, pubar, restauranger, bio, gym etc. Låt oss i stället hittar platser där samhället på bästa sätt kan samsas och umgås genom att visa varandra respekt. Det får man oftast genom dialog i vilken vi tillsammans hittade platsen Lindö för get-together party. Avslutningsvis tror jag att dagarna kring inspark är mycket viktiga för studenter som är nya i en stad. Vi kan välkomna dem, de lär sig hitta. Det jag såg och upplevde under dessa dagar var bara trevligt.

Mvh Thomas Davidsson, Näringslivschef Kalmar kommun.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar