11 sep. 2011

Forskning


En upptäckt som gav många funderingar. För ca 15-20 år sedan hade jag lite tankar på att forska kring råddjur. Blev inte något allvarligt försök men hann ändå reda ut en del. Stellan Andersson, journalist (tyvärr inte med oss längre) var en man jag hade många samtal med. Han var alltid så sanlöst klok och en man att kunna ställa frågor kring sina iaktagelser.
En sak minns jag starkt, det konstaterades att en get vid brunsten kunde helt otippat springa 3-4 km ut från sitt revir, se till att hon blev betäckt av en Råbock. Sen tog hon sig hem till egna reviret, blev betäckt av den stationära bocken. På detta sätt kunde hon hålla inavel borta från flocken.

I lördags berättade en av killarna på Virum att forskarna gjort en liknande iaktagelse på en av hindarna i Kronhjortsstammen. Jag nämnde vad jag fått lära mig för länge sedan. Ett intressant sammanträffande. Jag ska tillskrivna någon på Svenska Jägarförbundet och se om de finns någon fördjupad forskning kring avel och som kan styrka eller dementera detta.

Jag ser det som mycket troligt då djur ofta är riktigt smarta!

- - -

Idag till Polen med Kalmarsundpromotion - Bra känsla då det är mängder av företagare från länet. Borde leda till att nya kontakter knyts, nya affärer görs och många framtidsidéer startas!


- - -

Syrianska - KFF. Förstår att det är många bilar som just nu befinner sig på E22 för att se matchen. Surret kring KFF och värvningar ger många samtal! JAG tror på Svante och gänget kring KFF, det kommer snart lite postiva och överraskande besked. Så tror jag! Och vi vinner med 1-0 idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar