13 okt. 2010

3 dygn i naturen


Älgjakten är en härlig tid - Här sitter jag 07.30 och solen smyger fram bakom tallarna. Det är -3 och jag fryyyser, hinner undra VAD gör jag här... Det prasslar någonstans, kanske en tjur - Glömt att jag fryser.


Så här långt tufft, vi har fem vuxna älgar att skjuta. Just nu bara en tjur skjuten, den duktiga jägaren Johan Glass fällde denna fina 5-taggare på "lock" (man härmar en kvinnlig älg). En stor bjässe och slaktvikten blev höga 199 kg.



Min svåger Mikael H som jagar i Fågelsforstrakterna sände denna bild - En stolt och duktig skytt som premiärmorgonen redan kl 07.10 fällde en 12-taggare. Inte förvånad, Mikael är en duktig jägare, ofta på rätt plats, väl förberedd - Och då får man se mycket i naturen.

Ja, dags att summera tre dygn i skogen, orakad, skitig, trött av frisk luft. Men det är så härligt att samlas ca 15 personer, drömma om stora äventyr. Se hur duktiga hundar jobbar. Zappo på bilden här är en av dem som söker upp, försöker ställa älgen för att vi ska kunna skjuta. En härlig hund.


Jag är NÖJD och åker snart till skogen igen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar