15 apr. 2011

Fattigdom


Choklad i mängder, landet Belgien är känt för sin goda choklad så det kom hem lite till Kalmar också. Några pratade också innan min resa om deras öl LEFFE. En mycket trevlig bekantskap - Riktigt gott!

Fattigdom
Att besöka Bryssel där beslut om vår framtid sker känns stort - DIN, MIN o VÅRA FAMILJERS framtid!
Vi är 27 medlemsländer, ca 400 miljoner människor - Vi kommer från Sverige - EN AV VÄRLDENS TRYGGASTE PLATSER. Vi är 9.2 milj, jag bor i Kalmar Län med ca 235 000 invånare - Kalmar kommun med 63.000 inv.

Vi har pratat om barnens rättigheter, barn som försvinner, familjer som lever/föds i fattigdom och många andra sociala frågor som berör vår vardag. Livet i Europa är tufft för väldigt många.

Självklart var det också många framtidsfrågor som innehöll innovation, jämställdhet, småföretagande och lagen om offentlig upphandling. Här finns stora utvecklingsmöjligheter och vi Europeer är långt fram i många frågor.

Påminner om att Bryssel är väldigt vackert. Här är en fördjupning i La Grand Place - Fantastiskt vackert.  http://sv.wikipedia.org/wiki/Grand-Place


En resa som berör!      Borta bra.....  

1 kommentar:

  1. Jag blir rädd när jag ser att en maktelit sitter i Bryssel och avgör framtiden för 400 miljoner människor. Jag var en ivrig påhejare av Sveriges inträde i EU. Nu är jag enbart rädd för denna megaelit med sin absoluta egna agenda. Men det finns en kille där som jag gillar - Nigel Farage;

    http://www.youtube.com/watch?v=-dCrj2Aj2FQ&feature=player_embedded

    Chokladen är ljuvlig och att utbudet är så stort, i Bryssel, kanske kan förklaras av följande information saxat från wikipedia;

    "Även om det konstaterats att deprimerade personer äter mer choklad, har man inte kommit fram till någon anledning varför. Det skulle kunna bero på att chokladen används som en alternativ medicin mot depressionen, men även omvänt, att en hög chokladkonsumtion bidrar till depressionen."

    Jag håller med Dig, livet i Europa är tufft för väldigt många, ca 400 miljoner, och Bryssel är vackert.

    /Leffe

    SvaraRadera