12 okt. 2014

Älgar väcker känslor

 
 
ÄLGJAKT på riktigt - vad är det ?
 
För ca 25 gången laddar jag för en höst med mycket tid i skogen. När jag var yngre startade det alltid augusti med pyrschjakt på råbock. Har jag nu inte gjort på många år utan nu blir oftast älgjakten starten. I år blir det lite konstigt då jag jobbar månd-tisdag och ansluter från onsdag. Sen blir det fyra dagar på heltid.  Älgjakten berör, skjut allt, spara tjurar med fyra taggar, spara ko med kalv, skjut ensamma hondjur och så vidare...  det finns lika många ideer som jaktlag.
 
Idag ingår jag i ett jaktlag med bas i skogarna runt Allgunnen - Stora skogar och vi jagar över 2400 ha. Det är utifrån småländska mått väldigt stor mark. Är med i ett jaktlag där de äldsta varit delaktiga i över 40 år och då kommer vi lite in på min syn... skjut med förstånd då det faktiskt föds nya individer som vill bedriva älgjakt i framtiden. Jag trivs därför extra bra där jag är... det finns en långsiktighet i sättet att leda jakten. Det är också ett klövvilt som är vackert att se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%B6vvilt. Så jag tillhör dem som tror stenhårt på avskjutningsregeler som finns i stora älgskötselområden. Då kan jägarna tillsammans med andra grupper hitta en stam som kan vara OK för både vänner och "hatare" av älgar. Då kan också både de som värnar om skog och älg ha en dialog... (tror jag).
 
Kommer förberedd till jakten genom besök på skjutbanan. Jaktledaren har gett tydliga instruktioner om hur årets jakt ska bedriva och vilka djur som är lovliga. Man är överens över ett mycket stort område.
 
Så ska du bli jägare.. tänk dig för. Det kan vara jävligt kallt, jävligt ensamt men också väldigt skönt för själen att ha några dygn då du är där på naturens villkor. Älgjakten är för mig så mycket mer än ett skott... naturen, grilla över öppen eld, höra jakthistorier, ja helt enkelt hitta ett avkopplande sätt att komma utanför vardagen.
 
Lite filmer och fakta kring älgjakten hittar du här....
Ha det BRA!
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar